Ελλάδα

Οικονομία

Σταϊκούρας: Σε έξι μήνες η οικονομία μπήκε σε «καθοδικό σπιράλ»

staikouras.jpg

Ο Συντονιστής Οικονομικών Υποθέσεων της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Φθιώτιδας, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, σχετικά με τη δημοσιοποίηση στοιχείων της πορείας εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού, έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Η δημοσιοποίηση των προσωρινών στοιχείων για την πορεία εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2015 αποτυπώνει ότι η δημόσια οικονομία έχει αποσταθεροποιηθεί.

Συγκεκριμένα:

1ον. Τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού διαμορφώθηκαν περίπου 4,3 δισ. ευρώ κάτω από το στόχο. Η βασική αιτία είναι η μεγάλη και διευρυνόμενη υστέρηση των φορολογικών εσόδων, η οποία ήδη, κατά το 1ο εξάμηνο του 2015, διαμορφώθηκε στα 2,4 δισ. ευρώ έναντι του στόχου.

2ον. Οι δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού διαμορφώνονται περίπου 4,5 δισ. ευρώ κάτω από το στόχο. Ειδικότερα, οι πρωτογενείς δαπάνες είναι χαμηλότερες περίπου κατά περίπου 3 δισ. ευρώ έναντι του στόχου. Ενώ, οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν μόλις στα 1,2 δισ. ευρώ, έναντι στόχου για 2,6 δισ. ευρώ, δηλαδή είναι μειωμένες κατά περίπου 53%!

Επιβεβαιώνεται έτσι ότι η Κυβέρνηση έχει προχωρήσει σε ουσιαστική και διευρυνόμενη εσωτερική στάση πληρωμών, η οποία έχει οδηγήσει σε «ασφυξία» και «παράλυση» την οικονομία.

Η κατάσταση δε, στην εκτέλεση των δαπανών, μήνα με το μήνα, επιδεινώνεται (η απόκλιση από τους στόχους ήταν -16 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο του 2015, -843 εκατ. ευρώ το 1ο δίμηνο του 2015, -1.516 εκατ. ευρώ το 1ο τρίμηνο του 2015, -2.037 εκατ. ευρώ το 1ο τετράμηνο του 2015, -2.628 εκατ. ευρώ το 1ο πεντάμηνο του 2015, -4.090 εκατ. ευρώ το 1ο εξάμηνο του 2015 και -4.478 εκατ. ευρώ το επτάμηνο του 2015).

Δεδομένης της μεγάλης υστέρησης των εσόδων, σ’ αυτή την υποεκτέλεση των δαπανών οφείλεται και το «δήθεν» πρωτογενές πλεόνασμα που παρουσιάζει ο Κρατικός Προϋπολογισμός.

Προφανώς, αν η εκτέλεση των δαπανών ομαλοποιηθεί και αυτές επανέλθουν στα επίπεδα των στόχων του Προϋπολογισμού, όπως δηλώνει το Υπουργείο Οικονομικών στην ανακοίνωσή του, δηλαδή αν οι δαπάνες αυξηθούν κατά 4,5 δισ. ευρώ, το καταγραφόμενο πρωτογενές πλεόνασμα, ύψους 3,5 δισ. ευρώ σήμερα, μετατρέπεται αυτομάτως σε πρωτογενές έλλειμμα, ύψους περίπου 1 δισ. ευρώ.

Όπως επιβεβαιώνεται και από το περιεχόμενο του 3ου Μνημονίου, το οποίο εκτιμά πρωτογενές έλλειμμα για το 2015, παρά τη λήψη πρόσθετων μέτρων ύψους περίπου 8 δισ. ευρώ.

3ον. Αυτή η υποεκτέλεση των δαπανών του Προϋπολογισμού αποτυπώνεται και στη διόγκωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών, οι οφειλές ανήλθαν στα 4,6 δισ. ευρώ τον Ιούνιο του 2015, αυξημένες κατά 52% από το τέλος του 2014.

Υπενθυμίζεται, ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές ήταν περίπου 9 δισ. ευρώ στο τέλος του 2012, οπότε και άρχισε η μείωσή τους, περίπου κατά 70% την διετία 2013-2014, και διαμορφώθηκαν στα 3 δισ. ευρώ στο τέλος του 2014, ενισχύοντας, ουσιαστικά, τη ρευστότητα στην οικονομία.

Συμπερασματικά, η οικονομία, τους τελευταίους 6 μήνες, έκανε αναστροφή και μπήκε σε «καθοδικό σπιράλ» μεγάλης κλίσης.

Αυτό έχει πλέον μετρήσιμο κόστος, όπως αποτυπώνεται και στην εκτέλεση του Κρατικού Προϋπολογισμού.

Δυστυχώς, επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ, η οικονομία επέστρεψε στην ύφεση και η δημόσια οικονομία στα πρωτογενή ελλείμματα.

Αυτό οφείλεται, κατά το μεγαλύτερο μέρος του, στην απουσία καθαρού στρατηγικού προσανατολισμού για τη χώρα και στους ανερμάτιστους, διαχρονικούς και συνεχείς τακτικισμούς των ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ.

Τα παίγνια όμως τελείωσαν. Η χώρα δεν μπορεί να συνεχίσει στα θολά νερά των κομματικών σκοπιμοτήτων. Η Κυβέρνηση οφείλει να κυβερνήσει».

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ
 

Οικονομία

Τσακλόγλου: Καλύτερες συντάξεις για τους νέους

Συντάξεις

«Και η Ελλάδα γερνάει ταχύτατα», επεσήμανε ο Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Πάνος Τσακλόγλου, μιλώντας στο συνέδριο του Economist. για να τονίσει στη συνέχεια πως «όταν πριν από μερικές δεκαετίες ήταν τέσσερις και πέντε οι εργαζόμενοι που αντιστοιχούσαν σε κάθε συνταξιούχο, το σύστημα δούλευε μια χαρά. Σήμερα, η αναλογία συνταξιούχων προς εργαζόμενους είναι 1:1,7 και ακόμα και οι πιο αισιόδοξες προβολές που έχουμε για το μέλλον – με μείωση της ανεργίας και αύξηση της συμμετοχής των γυναικών στο εργατικό δυναμικό - δεν την εκτιμούν σε παραπάνω από 1:2».

«Η χώρα γερνάει και γερνάει γρήγορα για δύο κυρίως λόγους», είπε ο κ. Τσακλόγλου, επισημαίνοντας τα ακόλουθα: «Κάνουμε λιγότερα παιδιά και αυτό δεν οφείλεται στις δυσκολίες της τελευταίας δεκαετίας. Το ποσοστό γονιμότητας μειώνεται εδώ και δεκαετίες, έπεσε κάτω από το όριο του 2.1 που απαιτείται για να διατηρηθεί ο πληθυσμός σταθερός (εκτός μεταναστευτικών ροών) στις αρχές της δεκαετίας του 1980 και σήμερα βρίσκεται στο 1.4 με προοπτικές μικρής μόνο ανάκαμψης.

Ο δεύτερος έχει να κάνει με μία ιδιαίτερα ευχάριστη εξέλιξη. Ζούμε παραπάνω! Εδώ και πάνω από ένα αιώνα, το προσδόκιμο της επιβίωσης στις αναπτυγμένες χώρες και στην Ελλάδα αυξάνεται κατά αρκετά περισσότερο από ένα χρόνο ανά δεκαετία. Τα νούμερα είναι ασύλληπτα σε όρους ιστορικού χρόνου.

Τι σημαίνουν αυτοί οι δύο παράγοντες μαζί; Ότι γινόμαστε λιγότεροι και γηραιότεροι. Το 2030 αναμένεται να ξεπεράσουμε την Ιταλία, παίρνοντας τον τίτλο της πιο γερασμένης χώρας στην ΕΕ. Η ηλικιακή πυραμίδα, στην Ελλάδα, είναι αντεστραμμένη εις βάρος των νέων».

Πρόβλημα δημογραφικό δεν είχε μόνο η χώρα μας, έχουν εδώ και δεκαετίες όλες σχεδόν οι αναπτυγμένες χώρες. Όταν αυτές οι χώρες αντιλήφθηκαν τις συνέπειες της δημογραφικής γήρανσης για το συνταξιοδοτικό τους σύστημα, επιχείρησαν να κάνουν διαφοροποίηση κινδύνου, να μην βάζουν όλα τους «τα αυγά σε ένα καλάθι», ενισχύοντας τους κεφαλαιοποιητικούς πυλώνες του συνταξιοδοτικού συστήματος.

Η εισαγωγή κεφαλαιοποιητικών συστημάτων σε χώρες του ΟΟΣΑ

«Πάνω από το 50% του εργατικού δυναμικού σε μεγάλο αριθμό χωρών του ΟΟΣΑ καλύπτεται συμπληρωματικά από κάποιο κεφαλαιοποιητικό πρόγραμμα ασφάλισης, ενώ σε χώρες όπως η Σουηδία, η Φινλανδία, η Ολλανδία, η Δανία, το ποσοστό των εργαζομένων που καλύπτεται από κεφαλαιοποιητικά συνταξιοδοτικά προγράμματα, υπερβαίνει το 80%.

Στην Ελλάδα, τι κάναμε; Φτιάξαμε τις επικουρικές συντάξεις οι οποίες ήταν καθ’ εικόνα και καθ’ ομοίωση και μάλιστα και με ακόμα μεγαλύτερα ποσοστά αναπλήρωσης από ότι ήταν οι κύριες συντάξεις με διανεμητικό σύστημα. Αυτό όμως υπονομεύει το μέλλον των σημερινών εργαζομένων.

Απώτερος στόχος του νόμου 4826/21 είναι η δημιουργία κεφαλαιοποιητικής συμπληρωματικής ασφάλισης διακριτής από την κύρια που παραμένει διανεμητική, ώστε ένα τμήμα των εισοδημάτων των συνταξιούχων να προέρχεται από το διανεμητικό σύστημα και ένα τμήμα από το κεφαλαιοποιητικό σύστημα». 

Η διασπορά του ασφαλιστικού κινδύνου

«Ο συνταξιούχος του νέου συστήματος θα λαμβάνει τρεις συντάξεις, οι οποίες θα υπόκεινται σε διαφορετικό κίνδυνο. Θα παίρνει την εθνική σύνταξη η οποία υπόκειται στο δημοσιονομικό κίνδυνο, την ανταποδοτική σύνταξη η οποία υπόκειται σε δημογραφικό κίνδυνο και την επικουρική κεφαλαιοποιητική σύνταξη η οποία υπόκειται στο κίνδυνο των αγορών.

Επειδή, οι τρεις αυτοί οι κίνδυνοι δεν έχουν πολύ ισχυρή θετική συσχέτιση, το συνολικό ρίσκο για ολόκληρο το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης αλλά και για την σύνταξη του συγκεκριμένου συνταξιούχου, είναι πολύ- πολύ χαμηλότερο. Με τον τρόπο αυτό ενισχύεται η σταθερότητα ολόκληρου του συνταξιοδοτικού συστήματος».

Οι τέσσερις επιδιώξεις της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης.

Η διαρθρωτική αυτή μεταρρύθμιση έχει τέσσερις κύριες επιδιώξεις:

(α) την άμβλυνση των συνεπειών του δημογραφικού ρίσκου στο σύνολο της κοινωνικής ασφάλισης μέσω της διαφοροποίησης κινδύνου,

(β) την εξασφάλιση υψηλότερων επικουρικών συντάξεων στους μελλοντικούς συνταξιούχους, όπως δείχνει η εμπειρία χωρών με μακρόχρονη λειτουργία κεφαλαιοποιητικής ασφάλισης,

(γ) την μετατροπή του ασφαλιστικού συστήματος σε μοχλό ανάπτυξης της οικονομίας, εφόσον σημαντικό τμήμα των εισφορών του νέου συστήματος θα επενδύεται στην εγχώρια οικονομία και,

(δ) την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των νέων ασφαλισμένων στο δημόσιο συνταξιοδοτικό σύστημα με την παροχή ισχυρών αντικινήτρων για αδήλωτη ανασφάλιστη εργασία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Σκυλακάκης: Πότε ανοίγει η πλατφόρμα για το επίδομα θέρμανσης

Συντάξεις Νοεμβρίου 2021: Πότε ξεκινούν οι πληρωμές

ΕΦΚΑ: Ποιοι δικαιούχοι πληρώνονται αναδρομικά στο τέλος Οκτωβρίου

ESPA BANNER