Ελλάδα

Κοινωνία

Οικονομία

Κατώτερος μισθός: Μέχρι τέλη Μαΐου η ψήφιση του νομοσχεδίου

misthos.jpg

Έως τέλος Μαΐου αναμένεται να έχει ψηφιστεί το σχέδιο νόμου για την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων και τη σταδιακή αύξηση του κατώτερου μισθού στα 751 ευρώ, το οποίο κατατέθηκε σήμερα στην Κοινωνική και Οικονομική Επιτροπή (ΟΚΕ) όπου και θα συνεχιστεί η διαβούλευση μεταξύ των εργοδοτικών οργανώσεων και της ΓΣΕΕ και θα κατατεθούν οι τελικές προτάσεις.

Σύμφωνα με τα στελέχη του υπουργείου Εργασίας, θα ακολουθήσει νομοσχέδιο για την αναμόρφωση και την ενίσχυση του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας (ΣΕΠΕ).
Ανώτερο στέλεχος του υπουργείου Εργασίας, έλεγε ότι οι κινήσεις αυτές διαμορφώνουν το πλαίσιο για να ακολουθήσουν και άλλες νομοθετικές ρυθμίσεις, όπως η διευθέτηση του θέματος των ενοικιαζόμενων εργαζομένων, οι ελαστικές μορφές απασχόλησης και η επαναφορά του ορίου των ομαδικών απολύσεων.

Με τον νέο νόμο επανέρχονται οι συλλογικές διαπραγματεύσεις και καταργείται η δυσμενής μισθολογική διάκριση για τους νέους κάτω των 25 ετών. Τα στελέχη του υπουργείου Εργασίας εκτιμούν οι νέοι κάτω των 25 ετών δεν υπερβαίνουν το 10% των 137.000 εργαζομένων που αμείβονται σήμερα με τον κατώτατο μισθό.

Τα ίδια στελέχη εκτιμούν ότι οι καθυστερήσεις στην καταβολή του μισθού στην αγορά εργασίας κυμαίνονται σήμερα στους πέντε μήνες κατά μέσο όρο.

Καθιερώνεται εκ νέου, η Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΕΓΣΣΕ) και επαναφέρεται η καθολικότητα της ισχύος της για όλους και για τις επιχειρήσεις οι οποίες δεν συμμετέχουν στις επαγγελματικές οργανώσεις που υπογράφουν την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση. Προβλέπεται, επίσης, η αύξηση του κατώτερου μισθού στα 651 ευρώ μικτά.

Η νομοθετική παρέμβαση κρίθηκε αναγκαία, καθώς, σύμφωνα με τα στελέχη του υπουργείου Εργασίας, υπήρξε προηγούμενη βίαιη μείωση επίσης με νόμο, η οποία συμπίεσε όλους τους κλαδικούς μισθούς στα κατώτατα όρια. Η αύξηση του κατώτερου μισθού θα επιφέρει και αντίστοιχη αύξηση του επιδόματος ανεργίας που ακολουθεί πάντοτε το ύψος του κατώτερου μισθού.

Συγκεκριμένα όπως αναφέρει το Πρώτο Θέμα, το επίδομα ανεργίας θα αυξηθεί κατά 11% και θα φθάσει τα περίπου 400 ευρώ από 360 που είναι σήμερα.

Αίρεται δε ο νομοθετικός περιορισμός για το πάγωμα των μισθολογικών ωριμάνσεων, οι οποίες θα αποτελούν στο εξής, αντικείμενο διαπραγμάτευσης μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων. Επανέρχεται, επίσης, η μετενέργεια με όλους τους μισθολογικούς και μη μισθολογικούς όρους που περιέχονται στη συλλογική σύμβαση. Ενισχύεται ο ρόλος της Μεσολάβησης και της Διαιτησίας.

Προβλέπεται και μονομερής προσφυγή στη Διαιτησία του μέρους που δεν έχει συμφωνήσει κατά τη διαδικασία της Μεσολάβησης ενώ αντικείμενο της Μεσολάβησης και της Διαιτησίας είναι το σύνολο της διαφοράς και όχι μόνο το ύψος του κατώτερου μισθού.

Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας αναστέλλονται επ' αόριστον οι όροι της αυτενέργειας, ενώ η διαδικασία της Μεσολάβησης και της Διαιτησίας δεν θα μπορεί να υπερβεί τις 50 ημέρες.
Σύμφωνα με τα στελέχη του υπουργείου Εργασίας, το συνολικό δημοσιονομικό κόστος των μέτρων που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο δεν ξεπερνά τα 30 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα εκτιμούν ότι για το 2015 το συνολικό κόστος θα ανέλθει στα 11 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα το ΙΚΑ αναμένεται να αυξήσει τα έσοδά από εισφορές κατά 13,4 εκατ. ευρώ ενώ ο ΟΑΕΔ να καταβάλλει επιπλέον για επιδόματα ανεργίας κατά 24,4 εκατ. ευρώ. Το 2016 η εικόνα αναμένεται να αντιστραφεί η εικόνα και να υπάρξει δημοσιονομικό όφελος της τάξης των 12 εκατ. ευρώ, καθώς το ΙΚΑ θα αυξήσει τα έσοδά του κατά 130,5 εκατ. ευρώ, ενώ ο ΟΑΕΔ θα καταβάλει επιπλέον 118,5 εκατ. ευρώ.

Ελλάδα

Οι νοτιοδυτικές Κυκλάδες μπαίνουν στην "πρίζα" από τον ΑΔΜΗΕ

ΑΔΜΗΕ

Έφτασε η σειρά 10 ακόμη νησιών των Κυκλάδων να μπουν «στην πρίζα», διασφαλίζοντας σταθερή, φθηνή και πράσινη ηλεκτροδότηση χάρη στις ηλεκτρικές διασυνδέσεις που υλοποιεί ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ). Με την τελευταία φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων, η οποία ξεκινά το επόμενο διάστημα και ολοκληρώνεται το 2024, η Σαντορίνη, η Φολέγανδρος, η Μήλος και η Σέριφος θα διασυνδεθούν άμεσα με το ηπειρωτικό σύστημα. Σημαντικά οφέλη θα απολαμβάνουν έμμεσα και έξι ακόμη νησιά: Ανάφη, Κίμωλος, Σίκινος, Σίφνος, Κύθνος και Θηρασιά.

Αυτή τη στιγμή, βρίσκεται σε εξέλιξη η διαγωνιστική διαδικασία για το πρώτο σκέλος του έργου, την υποβρύχια διασύνδεση ανάμεσα στη Σαντορίνη και τη Νάξο, συνολικού προϋπολογισμού 126 εκατ. ευρώ. Το φθινόπωρο θα ακολουθήσουν οι διαγωνισμοί για τα υπόλοιπα νησιά -Φολέγανδρο, Μήλο και Σέριφο- με στόχο να έχουν ολοκληρωθεί εντός του έτους. Ο συνολικός προϋπολογισμός του εμβληματικού αυτού έργου ανέρχεται σε 408 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, η διασύνδεση των Νότιων & Δυτικών Κυκλάδων εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης για χρηματοδότηση ύψους 165 εκατ. ευρώ, ως μία από τις κορυφαίες ενεργειακές επενδύσεις στη χώρα με «πράσινο» αποτύπωμα.

Το «πράσινο» πρόσημο των έργων του ΑΔΜΗΕ στις Κυκλάδες είναι ήδη εμφανές, καθώς από το 2018 που διασυνδέθηκαν τα πρώτα Κυκλάδονήσια, έχουν σβήσει τρία ρυπογόνα φουγάρα των σταθμών παραγωγής σε Σύρο, Πάρο και Μύκονο. Συνολικά, έχουν υλοποιηθεί επενδύσεις 440 εκατ. ευρώ έως σήμερα, με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, βάζοντας στην «πρίζα» πέντε νησιά του συμπλέγματος. Τα αποτελέσματα είναι ευεργετικά τόσο στην ποιότητα ηλεκτροδότησης των νησιών όσο και για το περιβάλλον με τους ρυπογόνους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής να αποσύρονται οριστικά ανοίγοντας το δρόμο για ένα πιο καθαρό ενεργειακό μείγμα.

Τα μεγάλα οφέλη

Με τη νέα διασύνδεση, Σαντορίνη, Φολέγανδρος, Μήλος και Σέριφος αποκτούν σταθερή, φθηνή και καθαρή ηλεκτροδότηση ενώ δημιουργείται ένας ακόμη ισχυρός δρόμος τροφοδότησης προς το ηπειρωτικό σύστημα για όλα τα διασυνδεδεμένα νησιά των Κυκλάδων. Πέραν της ενεργειακής ασφάλειας, το έργο είναι εξίσου σημαντικό και για την προστασία του περιβάλλοντος καθώς θα σβήσουν οριστικά δύο ακόμη «βρώμικοι» τοπικοί σταθμοί, στη Σαντορίνη και τη Μήλο, συμβάλλοντας στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 120.000 τόνους σε ετήσια βάση.

Τα οφέλη επεκτείνονται όμως και στις τσέπες των καταναλωτών καθώς η απόσυρση των τοπικών μονάδων θα σημάνει περαιτέρω εξοικονόμηση στις χρεώσεις ΥΚΩ που επιβαρύνουν όλους τους καταναλωτές της χώρας για την ηλεκτροπαραγωγή στα μη διασυνδεδεμένα νησιά. Μέχρι στιγμής, η εξοικονόμηση από τις τρεις πρώτες φάσεις της διασύνδεσης Κυκλάδων ανέρχεται σε 90 εκατ. ευρώ με τα οικονομικά οφέλη να μεγιστοποιούνται μέχρι το 2029, όταν πλέον θα διασυνδεθούν σχεδόν όλα τα νησιά του Αιγαίου, μειώνοντας τις χρεώσεις ΥΚΩ κατά 800 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο.

Ένας νέος τεχνικός άθλος

Όπως όλες οι νησιωτικές διασυνδέσεις που υλοποιεί ο Διαχειριστής, έτσι και η διασύνδεση των νοτιοδυτικών Κυκλάδων παρουσιάζει μεγάλο βαθμό πολυπλοκότητας. Οι τεχνικές προδιαγραφές του έργου «μιλούν» από μόνες τους: θαλάσσια και χερσαία καλωδιακά κυκλώματα συνολικού μήκους 370 χλμ. για τη διασύνδεση των τεσσάρων νησιών, ισάριθμοι υποσταθμοί Υψηλής Τάσης τελευταίας τεχνολογίας και μία state-of-the- art μονάδα δυναμικής αντιστάθμισης αέργου ισχύος στη Σαντορίνη. Τις τεχνικές προκλήσεις της διασύνδεσης εντείνουν, φυσικά, το ιδιαίτερο ανάγλυφο του αιγαιοπελαγίτικου βυθού και η έντονη αλιευτική δραστηριότητα, με τον ΑΔΜΗΕ να αξιοποιεί την υψηλή τεχνογνωσία του και τεχνολογικές καινοτομίες προκειμένου να υλοποιήσει το έργο με τον πλέον αποδοτικό και περιβαλλοντικά φιλικό τρόπο.

Οι επενδύσεις του ΑΔΜΗΕ υλοποιούνται με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον και την αρχιτεκτονική του τόπου, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον πρόσφατο Υποσταθμό που κατασκευάστηκε στη Νάξο. Ο ΑΔΜΗΕ μεριμνά για την προστασία του φυσικού κάλλους των Κυκλάδων ελαχιστοποιώντας την οπτική όχληση με την κατασκευή αποκλειστικά υπόγειων γραμμών μεταφοράς, σε πλήρη συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες των νησιών.

 

 

 

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ 

Δήμος Ηρακλείου: Προχωρούν οι τσιμεντοστρώσεις αγροτικών δρόμων

Λασίθι: Υψηλός ο κίνδυνος πυρκαγιάς αύριο

Καθαρίζουν την παραλία στον Τσούτσουρα