Ειδήσεις

Χανιά

Πολιτισμός

Απόψε τα εγκαίνια της έκθεσης σύγχρονης τέχνης στα Χανιά

εκθεση χανια

Την έκθεση «ΜΕΤΡΟΠΟΛΙΣ - METROPOLIS» της Εικαστικής Ομάδα SIMULACRUM, σε επιμέλεια της Ιστορικού Τέχνης Ήρας Παπαποστόλου, εγκαινιάζει απόψε στις 8.30 το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων - Ελαιουργείον.

Την Εικαστική Ομάδα SIMULACRUM αποτελούν οι καλλιτέχνες: Versaweiss, Λεωνίδας Γιαννακόπουλος, Μιχάλης Ζαχαρίας, Θεόφιλος Κατσιπάνος, Τάσος Μισούρας και Λαμπρινή Μποβιάτσου. 

Η Iστορικός της Τέχνης Ήρα Παπαποστόλου σημειώνει: «Η παρουσιαζόμενη σειρά έργων της ομάδας SIMULACRUM εμπνέεται από τη βουβή κινηματογραφική ταινία επιστημονικής φαντασίας METROPOLIS. Η ταινία γυρίστηκε στη Γερμανία το 1927 σε σκηνοθεσία του Φριτς Λανγκ και η πλοκή της εκτυλίσσεται σε μία μεγάλη βιομηχανική πόλη του μέλλοντος, με τις διαφορετικές κοινωνικές τάξεις, τους εργάτες και τις μηχανές και σε ένα χρόνο που είναι διαφορετικός για τον κάθε πρωταγωνιστή. Η ομάδα εμπνέεται τόσο από την ατμόσφαιρα της ταινίας όσο και από τα μηνύματά της. Ουσιαστικά φτιάχνει έργα –είτε πρόκειται για ζωγραφική, είτε για φωτογραφία, είτε για κατασκευή- που συνθέτουν μια σύγχρονη εκδοχή τηςMETROPOLIS και που εμπεριέχουν μια αλλόκοσμη μυστηριακή αίσθηση. Με μια πρώτη ματιά τα έργα μαρτυρούν παράσταση -όπως συμβαίνει πάντα με τα έργα της ομάδας - όμως τα ερωτήματα που θέτουν ίσως να απαντιούνται μόνο μέσω μιας μεταφυσικής ματιάς».
 
Η εικαστική έκθεση «ΜΕΤΡΟΠΟΛΙΣ-METROPOLIS» εντάσσεται στο πρόγραμμα «ΧΑΝΙaRT 2015 – Εικαστικές Διαδρομές στο Νομό Χανίων» και συνδιοργανώνεται από τη την Περιφέρεια Κρήτης, την Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, την Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων – Ελαιουργείον.

Η λέξη Simulacrum (ομοίωμα) σημαίνει “καθ' ομοίωσιν, ομοιότητα” και καταγράφηκε για πρώτη φορά στην αγγλική γλώσσα στα τέλη του 16ου αιώνα για να περιγράψει μία παράσταση όπως είναι ένα άγαλμα ή ένα ζωγραφικό έργο πουαναπαριστούν ένα θεό. Ο φιλόσοφος Fredric Jameson δίνει σαν παράδειγμα καλλιτεχνικού ομοιώματος τον φωτορεαλισμό όπου ένας πίνακας δημιουργείται από την αντιγραφή μιας φωτογραφίας που είναι η ίδια ένα αντίγραφο του πραγματικού.
 
Το πρόγραμμα «ΧΑΝΙaRT – Εικαστικές Διαδρομές στο Νομό Χανίων» υλοποιείται από το «Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων – Ελαιουργείον» σε συνεργασία με την Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, όλους τους Δήμους του Νομού Χανίων και τους Πολιτιστικούς Φορείς που έχουν σκοπό τη διερεύνηση και ανάπτυξη του Πολιτισμού και των Καλών Τεχνών.

Στόχος του προγράμματος «ΧΑΝΙaRT – Εικαστικές Διαδρομές στο Νομό Χανίων» είναι να αναδείξει ο Νομός Χανίων το εικαστικό δυναμικό του και να καταστεί ένα από τα σημαντικότερα κέντρα εικαστικών δράσεων της Ελλάδας, μια αρένα νέων καλλιτεχνικών τάσεων και ένα φόρουμ εικαστικού διαλόγου και δημιουργίας, ένα χωνευτήρι αλληλεπιδράσεων μεταξύ των γηγενών πολιτιστικών αξιών και των διεθνών ρευμάτων πρωτοπορίας, το βήμα παρουσίασης των δράσεων και αναζητήσεων τόσο των Δασκάλων της Τέχνης όσο και των ευφάνταστων Νέων Δημιουργών.
Παράλληλα με την προβολή του τόπου και την ανάδειξη του ντόπιου πολιτιστικού δυναμικού, στόχος παραμένει η κατασκευή ενός διαδραστικού δικτύου επικοινωνίας μεταξύ όλων των Κρητών Εικαστικών Δημιουργών, της τοπικής κοινωνίας, της ευρύτερης καλλιτεχνικής κοινότητας και του παγκόσμιου πολιτιστικού ιστού.
 
H Μη Κερδοσκοπική Εταιρία Πολιτισμού «Ελαιουργείον – Εργοστάσιο Τέχνης» δημιουργήθηκε με σκοπό να σώσει από την ερήμωση και τον αφανισμό το Παλιό Ελαιουργείο του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ζυμπραγού στο Νομό Χανίων της Κρήτης. Στόχος της είναι να στεγάσει στους χώρους του εκδηλώσεις πολιτισμού, μετατρέποντάς το σε έναν τόπο μνήμης και ένα πεδίο δράσεων στην ενδοχώρα του νησιού.

Το κτίριο του Παλιού Ελαιουργείου αποτελείται από τον κεντρικό οικοδομικό πυρήνα που κατασκευάστηκε με λιθοδομή τη δεκαετία του 1920 και από πτέρυγες - δορυφόρους κατασκευασμένες σε διαδοχικές οικοδομικές φάσεις ως τη δεκαετία του 1970. Το 1980 σταμάτησε η λειτουργία του ως λιοτρίβι και αφέθηκε να καταρρέει γοργά. Κατά την ανασυγκρότησή του στόχος ήταν η διατήρηση των πρωταρχικών υλικών του κτιρίου με τον αυθεντικό τεχνολογικό του εξοπλισμό με όσο το δυνατόν λιγότερες παρεμβάσεις. Ο μηχανικός εξοπλισμός του ελαιοτριβείου είναι Ελληνικής Κατασκευής(!) από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 και διατηρήθηκε σαν σημείο μνήμης και αναφοράς των αρχικών λειτουργιών του χώρου.

Σήμερα το «Ελαιουργείον - Εργοστάσιο Τέχνης» είναι ένας πολυδιάστατος πολιτιστικός οργανισμός. Απαρτίζεται από την «Πινακοθήκη Εικαστικών Τεχνών Χανίων» που στόχο της έχει τη διοργάνωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και την παρουσίαση περιοδικών εικαστικών εκθέσεων, και το «Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων» που σκοπός του είναι η διαφύλαξη, η παρουσίαση και η ανάδειξη των μόνιμων συλλογών του «Ελαιουργείου» και η προώθηση μαζί με τη μελέτη των διαδραστικών επαφών της Σύγχρονης Τέχνης με τον Άνθρωπο.

Παράλληλα από το «Ελαιουργείον - Εργοστάσιο Τέχνης» εκπορεύονται έξι μεγάλα προγράμματα Επικοινωνίας, Συνεργασίας, Ανάπτυξης & Πολιτισμού:  

1.«Ο Δρόμος των Μουσείων»,   
2.«Ο Κύκλος των Φαραγγιών», 
3.«ΧΑΝΙaRT – Εικαστικές Διαδρομές στο Νομό Χανίων»,  
4.«Τέχνη & Οίνος – Τα Οινοποιεία Δυτικής Κρήτης στηρίζουν τον Πολιτισμό»,  
5.«Δημιουργική Φιλοξενία Καλλιτεχνών – Olivepress Art Residency»    
6.«Το Βήμα της Τέχνης»
.

Το παλιό λιοτρίβι που αναγεννήθηκε σε «Εργοστάσιο Τέχνης», βρίσκεται στο χωριό Δρομόνερο, 33 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της πόλης των Χανίων (30 λεπτά με το αυτοκίνητο), πάνω στον οδικό άξονα που οδηγεί στο γραφικό ψαροχώρι του Λιβυκού Πελάγους με τις μαγικές παραλίες: την Παλαιόχωρα.
 

Πολιτισμός

Μεξικό: Στο φως βωμός των Αζτέκων

ΒΩΜΟΣ

Αρχαιολόγοι στο Μεξικό ανακάλυψαν έναν βωμό που χρονολογείται από τον 16ο αιώνα κοντά στην Plaza Garibaldi, την πλατεία στην Πόλη του Μεξικό, που φημίζεται για τους μουσικούς mariachi.

Λίγο αφότου ο Hernan Cortes κατέκτησε την πρωτεύουσα των Αζτέκων, Tenochtitlan,  στη σύγχρονη πόλη του Μεξικό, το 1521, ένας ιθαγενής, που επέζησε της αιματηρής ισπανικής εισβολής έφτιαξε έναν βωμό, όπου βρέθηκε θυμίαμα και ένα δοχείο με ανθρώπινη στάχτη.

Το σπίτι που περιέβαλε τον βωμό αποτελούνταν από ένα μεγάλο δωμάτιο που ένωνε με ένα διάδρομο πέντε μικρότερα δωμάτια, ένα από τα οποία πιστεύεται ότι ήταν κουζίνα. Στον απόηχο της πτώσης της πρωτεύουσας, πιθανότατα μεταξύ 1521 και 1610, ο βωμός έγινε «για να μαρτυρήσει το τέλος ενός κύκλου της ζωής και του πολιτισμού των κατοίκων», όπως αναφέρει η ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού.

Το εσωτερικό αίθριο όπου πραγματοποιούνταν τα τελετουργικά είναι περίπου τέσσερα μέτρα κάτω από την επιφάνεια του εδάφους, σύμφωνα με μια ομάδα αρχαιολόγων που πέρασε τρεις μήνες αναλύοντας τα ευρήματα. Βρήκαν διάφορα στρώματα του κτίσματος -που κάποτε ήταν σπίτι, μαζί με 13 θυμιατήρια, πέντε κύπελλα, ένα φλιτζάνι, ένα πιάτο και ένα δοχείο με αποτεφρωμένα υπολείμματα ανθρώπινου σκελετού. Το εύρημα συμπίπτει με τα 500 χρόνια από την ισπανική κατάκτηση, την οποία η κυβέρνηση του Μεξικού τίμησε χτίζοντας ένα πανύψηλο αντίγραφο του Templo Mayor, του πιο ιερού τόπου του πολιτισμού των Αζτέκων, στο κέντρο της Πόλης του Μεξικό.

Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει μια σειρά από ανακαλύψεις στην πόλη του Μεξικό, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων στο πολυσύχναστο κέντρο της πρωτεύουσας, που έριξαν φως στον πολιτισμό των Αζτέκων. Μεταξύ αυτών, ήταν τα ερείπια ενός τελετουργικού χώρου εκδηλώσεων, ένα ομοίωμα λύκου για θυσίες στολισμένο με χρυσό και ένας πύργος από ανθρώπινα κρανία.

Ο Πρόεδρος Andres Manuel Lopez Obrador είχε ζητήσει προηγουμένως συγγνώμη από την Ισπανία και το Βατικανό για τις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που διαπράχθηκαν κατά την κατάκτηση του σύγχρονου Μεξικού. Η αρχική ανακάλυψη έγινε τον Αύγουστο, αλλά ανακοινώθηκε την Δευτέρα από το Εθνικό Ινστιτούτο Ανθρωπολογίας και Ιστορίας του Μεξικού (Inah), έπειτα από τρεις μήνες μελέτης στην περιοχή.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Αρχαιολόγοι ανακάλυψαν μούμια 800 ετών (βίντεο)

Σπάνιο ιβηρικό ξίφος 2.000 ετών ανακτήθηκε από την ισπανική αστυνομία

Στο φως ψηφιδωτό με σκηνή από την Ιλιάδα του Ομήρου

ESPA BANNER