Ειδήσεις

Πολιτική

Ποιες αρμοδιότητες προτείνει η ΝΔ για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας

Την επαναφορά πέντε κρίσιμων αρμοδιοτήτων για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, με παράλληλη αποσύνδεση της διαδικασίας εκλογής του από την υποχρεωτική διάλυση της Βουλής, θα επιδιώξει η ΝΔ, στο πλαίσιο της διαδικασίας Αναθεώρησης του Συντάγματος.

Η ΝΔ τάσσεται υπέρ της «αποκατάστασης του ρυθμιστικού ρόλου του Προέδρου της Δημοκρατίας κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων του, με παράλληλη αλλαγή του καθεστώτος εκλογής του ώστε να διαθέτει την αναγκαία προς τούτο δημοκρατική νομιμοποίηση».

Όπως έχει, ήδη, περιγράψει ο πρόεδρος της Επιτροπής της ΝΔ Προκόπης Παυλόπουλος, η πρόταση για το ζήτημα της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας κινείται στην κατεύθυνση να γίνονται οι τρεις ψηφοφορίες που ορίζει το Σύνταγμα (σ.σ. απαιτούνται 200 ψήφοι στις δύο πρώτες ψηφοφορίες και 180 στην τρίτη) και στην περίπτωση που δεν υπάρξουν 180 ψήφοι να γίνεται η εκλογή απευθείας από τον λαό.

 

Όχι στη διάλυση της Βουλής

Είναι χαρακτηριστική η διαπίστωση της ΝΔ ότι «η ιδιόμορφη σύνδεση της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας με τη διεξαγωγή βουλευτικών εκλογών, χρησιμοποιήθηκε, σε ορισμένες τουλάχιστον περιπτώσεις, από την αντιπολίτευση, περισσότερο ως μέσο πρόκλησης βουλευτικών εκλογών, παρά, όπως προβλέπει το Σύνταγμα, ως διαδικασία εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας. Παρίσταται, λοιπόν, ανάγκη διορθωτικής αναθεώρησης των περί Προέδρου της Δημοκρατίας διατάξεων του Συντάγματος, τόσον ως προς την εκλογή του όσον και ως προς την άσκηση των αρμοδιοτήτων του, προκειμένου ο θεσμός να διαδραματίσει τον κατά τη φύση του και κατά την ορθολογική δημοκρατική λειτουργία του Πολιτεύματος ρυθμιστικό του ρόλο».

Με βάση αυτό το σκεπτικό, η ΝΔ προτείνει την αναθεώρηση του άρθρου 30 ως προς την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, «προκειμένου ν' αποσυνδεθεί πλήρως το ενδεχόμενο μη εκλογής του από την καθ' οιονδήποτε τρόπο διενέργεια βουλευτικών εκλογών. Πράγμα που μπορεί να επιτευχθεί, είτε δια της άνευ περιορισμών επανάληψης της ως άνω τρίτης ψηφοφορίας, βεβαίως με την ίδια πάντα πλειοψηφία. Είτε δια της προσφυγής στο Εκλογικό Σώμα, αλλ' αποκλειστικώς για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας ευθέως απ' αυτό, πλην, όμως, με υποψηφίους μόνον εκείνους, οι οποίοι είχαν παραδεκτώς προταθεί και είχαν μετάσχει στην αγόνως εξελιχθείσα εκλογική διαδικασία. Σ' αυτή την περίπτωση είναι, προφανώς, αναθεωρητέο και το άρθρο 41 παρ. 5, δεδομένου ότι δεν θα τίθεται πλέον ζήτημα υποχρεωτικής διάλυσης της Βουλής. Επιπλέον, ο έλεγχος και η απόφανση ως προς το κύρος των αποτελεσμάτων της κατά τ' ανωτέρω εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από το Εκλογικό Σώμα πρέπει ν' ανατεθούν στο Συνταγματικό Δικαστήριο, το οποίο προτείνουμε να ιδρυθεί, μέσω της αναθεώρησης του άρθρου 100 του Συντάγματος, κατά τα κατωτέρω εκτιθέμενα».

 

Ρυθμιστικός ρόλος

Η ΝΔ προτείνει να δοθούν στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας πέντε αρμοδιότητες ακόμη. Πρόκειται για αρμοδιότητες που είχαν καθιερωθεί με το Σύνταγμα του 1975 και αφορούν στη δυνατότητα:

- Να συγκαλεί ο ΠτΔ Συμβούλιο Πολιτικών Αρχηγών όταν κατά την κρίση του υπάρχουν σοβαρές εθνικές περιστάσεις.

- Να υπάρξει αυστηρότερη οριοθέτηση της αρμοδιότητας της κυβέρνησης να προτείνει στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας πρόωρη διάλυση της Βουλής για ανανέωση λαϊκής εντολής. Στόχος είναι η κατά το δυνατόν ασφαλέστερη ολοκλήρωση της τετραετούς βουλευτικής περιόδου.

- Να ανακτήσει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας την κυρωτική νομοθετική του αρμοδιότητα και να μην περιορίζεται πλέον στην απλή έκδοση και δημοσίευση νόμων. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα έχει ενισχυμένο ρόλο στον έλεγχο της συνταγματικότητας των νόμων. Στην περίπτωση αυτή μπαίνουν οι βάσεις για μια προληπτική λειτουργία -ήτοι προ της κατάθεσης του σχεδίου νόμου στη Βουλή- να υπάρχει συνεννόηση μεταξύ του Προέδρου της Δημοκρατίας και της κυβέρνησης.

- Δυνατότητα στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να προκηρύσσει δημοψήφισμα (όχι αυτό να γίνεται μόνο με πρωτοβουλία της κυβέρνησης και της βουλής) για κρίσιμα εθνικά θέματα. Η πρόταση προβλέπει να μπορεί ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να προκηρύσσει δημοψήφισμα και δια της οδού της λαϊκής πρωτοβουλίας (είτε νομοθετικό είτε για κρίσιμα εθνικά θέματα), υπό προϋποθέσεις.

- Δυνατότητα στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να απευθύνει διαγγέλματα, χωρίς να απαιτείται σύμφωνη γνώμη του προέδρου της κυβέρνησης.

 

Πηγή: ΑΜΠΕ

Πολιτική

Βορίδης: Την Πέμπτη το σύστημα ενισχυμένης αναλογικής για την Τοπική Αυτοδιοίκηση

Βορίδης

Τις πτυχές του νομοσχεδίου το οποίο θα αναμορφώσει τον εκλογικό χάρτη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης περιέγραψε την Παρασκευή 22 Ιανουαρίου ο υπουργός Εσωτερικών, Μάκης Βορίδης σε συνέντευξη που παραχώρησε στο «Ράδιο Θεσσαλονίκη 94,5».

Ο κ. Βορίδης ανέφερε ότι πρόκειται να παρουσιάσει το νομοσχέδιο στο προσεχές υπουργικό συμβούλιο, το οποίο είναι προγραμματισμένο για την Πέμπτη 28 Ιανουαρίου, κάνοντας λόγο για ένα σύστημα ενισχυμένης αναλογικής.

Αναφερόμενος στην πρόσφατη εμπειρία του ισχύοντος εκλογικού νόμου χρησιμοποίησε το παράδειγμα του Δήμου Θεσσαλονίκης για να καταδείξει την αποτυχία του εγχειρήματος καθώς, όπως παρατήρησε, προκάλεσε τον κατακερματισμό της διοίκησης.

«Πριν εκπαιδευτούμε στην κουλτούρα της συνεργασίας, θα πρέπει να εκπαιδευτούμε στην κουλτούρα της αποτελεσματικότητας της διοίκησης και εμείς – όλες οι πολιτικές δυνάμεις – οφείλουμε να βάλουμε στο κέντρο της συζήτησης μας τον πολίτη. Εμείς υπάρχουμε για να υπηρετούμε τον πολίτη και τους στόχους του δημοσίου συμφέροντος» δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Βορίδης.

Σταχυολογώντας τις επικείμενες αλλαγές του εκλογικού νόμου ο κ. Βορίδης επεσήμανε ότι «ο Δήμαρχος θα εκλέγεται με πολύ μικρότερο ποσοστό από τον πρώτο γύρο και θα παίρνει τα 3/5 των δημοτικών εδρών που θα του εξασφαλίζουν την πλειοψηφία ενώ θα προβλέπεται και ένα ελάχιστο όριο εισόδου στο δημοτικό συμβούλιο, κάτι ανάλογο με το 3% που προβλέπεται στις εθνικές εκλογές».

Ερωτηθείς για τα ακριβή ποσοστά σημείωσε ότι «εντός των επόμενων ημερών πρόκειται να ανακοινωθούν και τα ποσοστά και συνολικά η θέση της κυβέρνησης» προαναγγέλοντας παράλληλα την ειλημμένη απόφαση της Κυβέρνησης για κατάργηση της 4ης κάλπης με Κοινότητες και Διαμερίσματα να μοιράζονται κοινό ψηφοδέλτιο. Ο yπουργός πρόσθεσε πως ο νέος εκλογικός νόμος προβλέπει μείωση των Δημοτικών Συμβούλων, ενδεχομένως και των Περιφερειακών, τονίζοντας ότι βρίσκεται σε εξέλιξη διαβούλευση με τους Δημάρχους και εξετάζεται η αύξηση της θητείας τους από 4 σε 5 έτη με προκαθορισμένο χρόνο διεξαγωγής των εκλογών.

Ο υπουργός επανέλαβε την κορυφαία μεταρρύθμιση για το ΑΣΕΠ που αποτελεί το πρώτο βήμα για τον εξορθολογισμό του Δημοσίου τονίζοντας ότι «είναι η πρώτη φορά που η χώρα αποκτά ενιαίο προγραμματισμό προσλήψεων για το σύνολο των φορέων της γενικής κυβέρνησης» και πρόσθεσε πως οι εξετάσεις θα είναι πανελλαδικές και θα διεξάγονται γραπτώς μία ή δύο φορές το χρόνο με στόχο τη μείωση του χρόνου που μεσολαβεί από την προκήρυξη μέχρι την πλήρωση των θέσεων.

«Θα συγκεντρώνονται οι ανάγκες, θα αξιολογούνται και εν συνεχεία θα μιλάμε με το υπουργείο Οικονομικών» ανέφερε και διευκρίνισε πως το ένα θέμα είναι οι ανάγκες και το άλλο η οικονομική κάλυψη αυτών. Επιπλέον, ο κ. Βορίδης εστίασε στο δίπτυχο αξιολόγηση – στοχοθεσία που αποτελεί «την επόμενη διαρθρωτική και ουσιαστική μεταρρύθμιση του δημόσιου τομέα».

«Σε αυτή την κατεύθυνση το πρώτο βήμα που αφορά στα ψηφιοποιημένα οργανογράμματα έχει γίνει» πρόσθεσε ο υπουργός και επανέλαβε πως «εάν επιθυμούμε έναν παραγωγικό δημόσιο τομέα, αυτός δεν μπορεί να ενσωματώνει ανορθολογικά υπαλλήλους είτε με τον κανόνα 1:1 είτε με τον κανόνα 1:5».

Παράλληλα, εξήρε τον ρόλο του ψηφιακού οργανογράμματος στην παρακολούθηση και κάλυψη των πραγματικών αναγκών του δημοσίου και των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε προσωπικό.

«Εδώ έρχεται η μεγάλη μεταρρύθμιση, η στοχοθεσία, για να γνωρίζω εάν η συγκεκριμένη οργανική μονάδα μου χρειάζεται, πόσοι υπάλληλοι μπορούν να διεκπεραιώσουν τη δουλειά και να ξέρω πραγματικά τι κάνει ο κάθε υπάλληλος. Συνεπώς, ελέγχοντας το αντικείμενο καταλήγουμε και στις ανάγκες που χρειάζονται για να υλοποιηθεί» υπογράμμισε μεταξύ άλλων ο κ. Βορίδης.

Συνεχίζοντας την τοποθέτηση του, ο Υπουργός υπερτόνισε την ανάγκη το δημόσιο να αποκτήσει το κύρος που του αναλογεί και να υποχωρήσει η αίσθηση που έχει αποκομίσει ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας για τον δημόσιο υπάλληλο, ότι δηλαδή είναι ένας άνθρωπος ο οποίος κατάφερε να διοριστεί και εισήλθε στη λογική της ήσσονος προσπάθειας. Όπως είπε ο κ. Βορίδης, «αυτό αδικεί ένα σημαντικό τμήμα των δημοσίων υπαλλήλων που δουλεύουν σκληρά». Παράλληλα, επεσήμανε ότι το δημόσιο χρειάζεται έναν μηχανισμό επιβράβευσης των υπαλλήλων. «Εγώ θα ήθελα η ανταμοιβή να έχει και οικονομικό χαρακτήρα αλλά να συμβάλλει και στην εξέλιξη του υπαλλήλου» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Καταλήγοντας, ο κ. Βορίδης επανέλαβε στην ανάγκη να κερδηθεί η εμπιστοσύνη των πολιτών από το σύνολο της δημόσιας διοίκησης εκφράζοντας την πεποίθησή του ότι οι μεταρρυθμίσεις που πραγματοποιούνται θα οδηγήσουν σε πολύ καλύτερες εργασιακές σχέσεις και στην ανάκτηση του κύρους για τον δημόσιο υπάλληλο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Κρήτη - Νέος ΒΟΑΚ: Σήραγγες 40 χλμ και νέες γέφυρες από Νεάπολη έως Χανιά!

Ηράκλειο - Open Mall: Αντιδράσεις για την "αδράνεια του δήμου Ηρακλείου"

Κορωνοϊός: Νέα παράταση στο Lockdown - Οι περιορισμοί και τα μέτρα