Ειδήσεις

Οικονομία

Τι τρέχει με την τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα

Τη στιγμή που στις διεθνείς αγορές καταγράφεται η έντονη πτωτική τάση του πετρελαίου και της βενζίνης, στην Ελλάδα η τιμή μοιάζει να είναι «καρφωμένη». Τι ακριβώς συμβαίνει και η χώρα μας δεν μπορεί να παρακολουθήσει αυτή τη θετική εξέλιξη;

Σύμφωνα με την Καθημερινή, τα υψηλά ποσοστά φορολογίας (63% περίπου της τελικής τιμής στις βενζίνες) είναι πράγματι ένας παράγοντας που κρατάει υψηλά τις τιμές, δεν δικαιολογούν όμως τις αποκλίσεις από τις διεθνείς τιμές.

Επιπλέον, από το συνολικό αυτό ποσοστό της φορολογίας μόνο ο ΕΦΚ και το τέλος ΡΑΕ είναι σταθερά, σχεδόν το 30% αυτής είναι μεταβαλλόμενο και εξαρτάται από την τιμή βάσης του προϊόντος. Αυτό σημαίνει ότι η διεθνής τιμής θα έπρεπε κανονικά να επηρεάζει το 60% της τελικής τιμής του καυσίμου και όχι το 30% όπως υποστηρίζει το υπουργείο Ανάπτυξης.

Επίσης το υπουργείο δεν δίνει σαφή απάντηση στο ερώτημα πώς διαμορφώνεται το μεικτό περιθώριο κέρδους εταιρειών εμπορίας και πρατηρίων, το οποίο στην τιμή λιανικής των 1,546 στις 1/12/ 2014 που δημοσιοποίησε αντιστοιχεί στο 7,22%. Το μεικτό αυτό περιθώριο κέρδους περιλαμβάνει χρηματοοικονομικά έξοδα (κόστος αποθεμάτων, πιστώσεις, επενδύσεις κ.λπ.) κόστος εκτελωνισμού, αποθήκευσης και διακίνησης και το κόστος μεταφοράς, το οποίο διαμορφώνεται στη βάση ελεύθερης διαπραγμάτευσης με τον κλάδο των μεταφορέων.
Ερωτήματα όμως προκύπτουν και για τον τρόπο τιμολόγησης των προϊόντων από τα διυλιστήρια. Ως τιμή βάσης των προϊόντων έχει καθιερωθεί να λαμβάνεται υπόψη η διεθνής τιμή Platt’s της Μεσογείου και όχι αυτές της Βόρειας Ευρώπης (Rotterdam). Tην πρακτική αυτή ακολουθούν και οι υπόλοιπες χώρες της Μεσογείου, με αποτέλεσμα να βρίσκονται μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης με τις υψηλότερες τιμές αμόλυβδης.

 

Οικονομία

Κορωνοϊός: Σε αναστολή ένα στα τρία δάνεια σε εστίαση και τουριστικά καταλύματα

δημοσιο χρεη

Σε αναστολή πληρωμών είναι το ένα στα τρία δάνεια στο κλάδο της εστίασης και των τουριστικών καταλυμάτων ξεπερνώντας ήδη τα 7 δισεκατομμύρια ευρώ. Το παρατεταμένο λουκέτο στις επιχειρήσεις  αυτές αλλά και η μειωμένη τουριστική κίνηση άνω  του 70% το φετινό καλοκαίρι οδήγησε τους επαγγελματίες των κλάδων αυτών στο να κάνουν χρήση του συγκεκριμένου μέτρου.

Άλλωστε το γεγονός ότι οι συγκεκριμένοι κλάδοι έχασαν, στο εννεάμηνο του 2020, τζίρο 3,2 δισ. ευρώ σε σχέση με 2019 κάνει κατανοητή την αδυναμία πληρωμής των δανείων τους και την υπαγωγή τους σε ρυθμίσεις.

Ωστόσο όπως λένε οι ίδιοι το γεγονός ότι τόσο οι δανειακές υποχρεώσεις όσο και άλλες αποχρώσεις που αφορούν λειτουργικά έξοδα των επιχειρήσεων  έχουν μεταφερθεί για το μέλλον δημιουργεί φόβο για την επόμενη ημέρα όταν θα πρέπει να καλύψουν τις υποχρεώσεις αυτές που η πανδημία  και το πολύμηνο  κλείσιμο των επιχειρήσεων  τους  δημιούργησε.

Ήδη από την πλευρά των φορέων (Επιμελητήρια, Εμπορικούς Συλλόγους κτλ.) που εκπροσωπούν κυρίως τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχει τεθεί θέμα κουρέματος μέρους των υποχρεώσεων αυτών, χωρίς ωστόσο η κυβέρνηση να εξετάζει επί του παρόντος  το ενδεχόμενο αυτό.

Σύμφωνα με τα στοιχεία των τραπεζών τα οποία δημοσιοποιηθήκαν προς την Τράπεζα της Ελλάδος έως και τον περασμένο Νοέμβριο η συνολική αξία των δανείων σε καθεστώς αναστολής πληρωμών σε ενοποιημένη βάση έφτανε τα  21 δισ. ευρώ ποσό που αντιστοιχούσε  σε ποσοστό περίπου 12% του συνολικού ποσού δανείων στο τραπεζικό σύστημα.

Σημαντικό στοιχείο είναι ότι πάνω από το 80% των δανείων με αναστολή πληρωμών ήταν ενήμερα δάνεια και αντιστοιχούν στο 15% των ενήμερων δανείων ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία των τραπεζών έχουν σχετικά περιορισμένη κάλυψη με προβλέψεις για πιστωτικό κίνδυνο.

Από τα δάνεια αυτά – με αναστολή πληρωμών – τα έξι στα δέκα  αφορούν επιχειρήσεις και  το 40% φυσικά πρόσωπα- νοικοκυριά ενώ αναφορικά με τη διάρκεια της αναστολής  τους , για τα περισσότερα δάνεια είναι  έως τις αρχές του 2021.

Το στοιχείο αυτό δείχνει και  την δυσκολία στην αγορά και παράλληλα τον κίνδυνο για ένα νέο κύκλο κόκκινων δανείων αλλά και για  νέα λουκέτα σε επιχειρήσεις που δεν θα μπορέσουν να επιστρέψουν στην κανονικότητα όταν αρθούν οι περιορισμοί. Μάλιστα σύμφωνα με εκτιμήσεις και έρευνες των μικρομεσαίων  επιχειρηματιών πάνω από 200.000 επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο  να κατεβάσουν οριστικά τα ρολά τους,  με ότι αυτό σημαίνει και για την ανεργία.

Φόβος για νέο κύκλο κόκκινων δανείων

 Αναφορικά με τους επιχειρηματικούς κλάδους και τα δάνεια τους είναι ενδεικτικό ότι το ένα τρίτο των ρυθμίσεων για αναστολές  πληρωμών αφορά τον κλάδο εστίασης και παροχής καταλύματος (33%) ενώ ακλουθούν αυτοί του χονδρικού και λιανικού εμπορίου (17%), ο κλάδος της μεταφοράς και αποθήκευσης (12%) και της  μεταποίησης (12%).

Σύμφωνα με τα στοιχεία των τραπεζών το 34% των δανείων που βρίσκονται σε καθεστώς αναστολής πληρωμών ανήκει στην κατηγορία με σημαντική αύξηση πιστωτικού κινδύνου, ενώ η τελευταία εκτίμηση της Τράπεζας της Ελλάδος για τον υπολογισμό των νέων κόκκινων δανείων σημειώνει ότι τα κόκκινα δάνεια το 2021 θα κυμανθούν μεταξύ των 8 – 10 δισ. ευρώ, χωρίς να είναι δυνατή η πρόβλεψη για το πόσοι από τους δανειολήπτες που τα δάνεια του είναι σήμερα σε αναστολή θα  γίνουν «κόκκινοι» τους επόμενους μήνες.

πηγή: in.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Σήφης Βαλυράκης: Τα πρώτα στοιχεία για τη μοιραία βόλτα με το φουσκωτό

Ηράκλειο: Του έβαλε τα χρήματα στην τράπεζα... κι ακόμη το μετανιώνει