Ειδήσεις

Ελλάδα

Οι τέσσερις κατηγορίες πολιτών που θα λάβουν το κοινωνικό μέρισμα

Τέσσερις είναι οι βασικές κατηγορίες δικαιούχων του «κοινωνικού μερίσματος» από το πρωτογενές πλεόνασμα, που οριστικοποιούνται στο πολυνομοσχέδιο το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή.

Σύμφωνα με τις διατάξεις του πολυνομοσχεδίου, το συνολικό ποσό του «κοινωνικού μερίσματος» κατανέμεται σε:

- «Κοινωνικό Μέρισμα 450 εκατ. ευρώ» σε πολίτες και οικογένειες με χαμηλό συνολικό ετήσιο εισόδημα και ακίνητη περιουσία μικρής αξίας, με βάση ειδικά εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.

Τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια για την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος, το ακριβές ποσό του διανεμόμενου κοινωνικού μερίσματος ανά δικαιούχο, οι κατηγορίες των δικαιούχων, οι προϋποθέσεις, τα δικαιολογητικά, ο φορέας, η διαδικασία, ο χρόνος και ο τρόπος καταβολής, ο χρόνος και τρόπος ελέγχου των εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων για τη χορήγησή του ανά κατηγορία δικαιούχων και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια, θα καθοριστούν με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Εργασίας.

Το ποσό ανά δικαιούχο καταβάλλεται εφάπαξ, είναι αφορολόγητο, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, δεν κατάσχεται ούτε συμψηφίζεται με ήδη βεβαιωμένα χρέη προς το Δημόσιο ή πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή του ΕΚΑΣ ή οποιασδήποτε άλλης παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα. Κάθε δικαιούχος λαμβάνει το κοινωνικό μέρισμα από μία και μόνο πηγή.

- «Κοινωνικές επιταγές» 20 εκατ. ευρώ για δράσεις στέγασης- σίτισης- κοινωνικής φροντίδας για τους αστέγους. Η «κοινωνική επιταγή» θα ενσωματώνει την αξία συγκεκριμένης κοινωνικής παροχής, η οποία θα είναι ατομική και θα παρέχεται στον δικαιούχο του προγράμματος που θα την ενεργοποιεί αποκλειστικά για την απολαβή συγκεκριμένων αγαθών ή/και υπηρεσιών.

Φορείς υλοποίησης δράσεων αυτών θα είναι τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, τα εκκλησιαστικά φιλανθρωπικά ιδρύματα, οι φορείς της Εκκλησίας και τα πιστοποιημένα από το υπουργείο Εργασίας σύμφωνα με το Ν.2646/1998 Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που αποδεδειγμένα δραστηριοποιούνται στην παροχή υπηρεσιών στην ομάδα στόχου των αστέγων.

- Παροχές ασθένειας σε είδος έως την 28η Φεβρουαρίου 2015. Το πρόγραμμα αφορά σε:

• Ασφαλισμένους του ΟΑΕΕ, οι οποίοι διέκοψαν την επαγγελματική τους δραστηριότητα ή προέβησαν σε δήλωση αδράνειας εργασιών ή συνεχίζουν την επαγγελματική τους δραστηριότητα και δεν είναι ασφαλισμένοι σε άλλον φορέα. Την παροχή δικαιούνται οι ίδιοι και τα προστατευόμενα μέλη τους, εφόσον οι οφειλές τους στον οικείο ασφαλιστικό φορέα αφορούν τα έτη 2011, 2012 και 2013 και ο μέσος όρος του συνολικού οικογενειακού τους εισοδήματος κατά τα ως άνω έτη δεν υπερβαίνει τις 12.000 ευρώ.

• Ασφαλισμένους του Τομέα Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Έργων του ΕΤΑΑ, οι οποίοι έχουν απολέσει την ασφαλιστική τους ικανότητα λόγω οφειλών στον ασφαλιστικό τους φορέα. Την παροχή δικαιούνται οι ίδιοι και τα προστατευόμενα μέλη τους, εφόσον οι οφειλές τους αφορούν τα έτη 2011, 2012 και 2013 και ο μέσος όρος τού συνολικού οικογενειακού τους εισοδήματος κατά τα ως άνω έτη δεν υπερβαίνει τις 12.000 ευρώ.

• Υπερήλικες ασφαλισμένους του ΟΓΑ (και τα προστατευόμενα μέλη τους), των οποίων το ασφαλιστικό δικαίωμα και δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για τη χορήγηση σύνταξης.

- Χορήγηση εφάπαξ αφορολόγητης χρηματικής ενίσχυσης, 500 ευρώ ανά άτομο, σε ένστολους με εισόδημα έως 1.500 ευρώ. Το συνολικό κονδύλι θα είναι 37 εκατ. ευρώ και θα αφορά σε περίπου 75.000 ένστολους.

Οι ένστολοι πρέπει να ήταν εν ενεργεία κατά την 31η Ιανουαρίου εφέτος και θα ληφθούν υπόψη οι συνολικές μεικτές τακτικές αποδοχές του Ιανουαρίου εφέτος. Η ενίσχυση θα καταβληθεί ολόκληρη (500 ευρώ), έως τα 1.500 ευρώ. Για τις αποδοχές πάνω από τα 1.500 ευρώ και έως τα 1.542 ευρώ, θα μειώνεται κατά 12 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον ευρώ αποδοχών. Δηλαδή, ένστολος με αποδοχές 1.501 ευρώ, θα πάρει ενίσχυση 488 ευρώ, ενώ για αποδοχές 1.540 ευρώ θα δοθεί ενίσχυση 20 ευρώ και για αποδοχές 1.542 ευρώ δεν θα δοθεί ενίσχυση.

Στις μηνιαίες αποδοχές δεν συνυπολογίζονται τα κοινωνικά επιδόματα, η ειδική αποζημίωση και το επίδομα αυξημένης επιχειρησιακής ετοιμότητας μονάδων. Η ενίσχυση θα είναι αφορολόγητη, δεν θα υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, δεν θα κατάσχεται ούτε θα συμψηφίζεται με ήδη βεβαιωμένα χρέη προς το Δημόσιο ή πιστωτικά ιδρύματα και δεν θα υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε άλλης παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.

Σημειώνεται, ότι για τους δικαιούχους της πρώτης κατηγορίας, δηλαδή του «μερίσματος των 450 εκατ. ευρώ», η ειδική επιτροπή (από στελέχη του οικονομικού επιτελείου και του ΠΑΣΟΚ) επεξεργάζεται ήδη ένα βασικό σενάριο, βάσει του οποίου το πραγματικό ετήσιο εισόδημα για τους δικαιούχους θα είναι οι 6.000 ευρώ ανά άτομο. Το συγκεκριμένο ύψος του εισοδήματος θα κλιμακώνεται (κατά το πρότυπο των οικογενειακών επιδομάτων) με συντελεστή 1 για τον άγαμο, με συντελεστή 1/3 για τη σύζυγο και με συντελεστή 1/6 για κάθε παιδί. Δηλαδή, για οικογένεια με δύο παιδιά θα ανέρχεται σε 10.000 ευρώ.

Το ύψος του επιδόματος πιθανόν να κυμαίνεται από τα 500 ευρώ έως τα 1.000 ευρώ. Το ανώτατο ύψος των 1.000 ευρώ αναμένεται να αφορά σε πολύτεκνους (τέσσερα και περισσότερα παιδιά), ή σε οικογένεια με τρία παιδιά και άνεργη μητέρα. Για μια τετραμελή οικογένεια, υπολογίζεται ότι το επίδομα θα είναι περίπου 800 ευρώ.

Για τα περιουσιακά κριτήρια, το υπό συζήτηση βασικό σενάριο αφορά σε συνολική ακίνητη περιουσία 50.000 ευρώ (50.000 ευρώ για άγαμο και 100.000 ευρώ για έγγαμο) έως 250.000 ευρώ.

πηγή: ΑΜΠΕ

Ελλάδα

Κορωνοϊός - ΣτΕ: Συνταγματικός ο υποχρεωτικός εμβολιασμός – Απορρίφθηκαν όλες οι προσφυγές

εμβολιο

Τη  σφραγίδα της Ολομέλειας του Συμβούλου της Επικρατείας έχει πλέον με τον πιο πιο επίσημο και αμετάκλητο τρόπο η υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού καθώς απορρίφθηκαν όλες οι πρόσφυγες που τάσσονταν κατά του μέτρου αυτού τόσο από το προσωπικό της ΕΜΑΚ, όσο και από εργαζόμενους σε νοσοκομεία και δομές υγείας.

Οι ανώτατοι δικαστές έδειξαν με τις αποφάσεις τους το δρόμο της συνταγματικότητας για τον υποχρεωτικό εμβολιασμό.

Ειδικά μάλιστα για το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό κρίθηκε από το ΣτΕ, ότι ο εμβολιασμός αποτελεί συνταγματική υποχρέωση για επίδειξη κοινωνικής αλληλεγγύης.

Λόγω της ιδιαίτερης βαρύτητας των αποφάσεων που αφορούν στην προστασία της δημόσιας υγείας ο πρόεδρος του ΣτΕ Δημήτρης Σκαλτσούνης, έκανε χρήση για πρώτη φορά του άρθρο 25 του νόμου  4786/2021 που του παρέχει το δικαίωμα να ανακοινώνει το αποτέλεσμα των κεκλεισμένων των θυρών διασκέψεων του ανωτάτου  δικαστηρίου.

Έτσι, ο κ. Σκαλτσούνης εξέδωσε σήμερα σχετική ανακοίνωση για το «δια ταύτα» των υποθέσεων εμβολιασμού που αποφάνθηκε το δικαστήριο σε διάσκεψη, ενώ όπως αναφέρει οι σχετικές αποφάσεις θα δημοσιευθούν τον Απρίλιο του 2022.

Οι αποφάσεις επί των οποίων αποφάσισε σε διάσκεψη η Ολομέλεια του ΣτΕ (εισηγητές οι  σύμβουλοι Επικρατείας Βασίλειος Ανδρουλάκης και Παναγιώτα Καρλή), αφορούν  το προσωπικό του Πυροσβεστικού Σώματος το οποίο υπηρετεί στις Ειδικές Μονάδες Αντιμετώπισης Καταστροφών (ΕΜΑΚ) και  το ιατρικό, παραϊατρικό, νοσηλευτικό, υγειονομικό και λοιπό προσωπικό δομών υγείας το προσωπικό του ΕΚΑΒ, κ.λπ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την ανακοίνωση του κ. Σκαλτσούνη, επί  της αιτήσεως ακυρώσεως του προσωπικού της  ΕΜΑΚ το ΣτΕ έκρινε:

1) Ομόφωνα ότι η προσβαλλόμενη πράξη του Αρχηγού του Πυροσβεστικού Σώματος (ΠΣ), καθ’ ο μέρος προβλέπει ότι στις ΕΜΑΚ υπηρετεί μόνον εμβολιασμένο προσωπικό και ορίζει απώτατη προθεσμία προγραμματισμού του εμβολιασμού όσων δεν είχαν εμβολιαστεί ή προγραμματίσει τον εμβολιασμό τους προκειμένου να μην απομακρυνθούν από τις υπηρεσίες αυτές, αποτελεί κανονιστική διοικητική πράξη.

2) Ομοφώνως ότι η ανωτέρω πράξη  δημοσιεύθηκε μεν στον εσωτερικό ιστότοπο του ΠΣ, όφειλε όμως να είχε δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

3) Περαιτέρω, το  δικαστήριο, λόγω της σπουδαιότητας των τιθεμένων  ζητημάτων,  προχώρησε στην εξέταση αυτών  και έκρινε, μεταξύ άλλων  (με μειοψηφία 3 μελών) ότι η προσβαλλόμενη πράξη δεν αντίκειται στις συνταγματικές ή υπερνομοθετικές διατάξεις των οποίων γίνεται επίκληση, διότι

α) ο εμβολιασμός επιβάλλεται  στους υπαλλήλους του ΠΣ που υπηρετούν στις ΕΜΑΚ προς διασφάλιση της αδιάλειπτης επιχειρησιακής λειτουργίας και της πλήρους υπηρεσιακής διαθεσιμότητας του προσωπικού των εν λόγω υπηρεσιών, που έχουν ειδική αποστολή και ιδιαίτερες συνθήκες άσκησης καθηκόντων,

β) προβλέπεται από ουσιαστικό νόμο και, ειδικότερα, από την προσβαλλόμενη κανονιστική πράξη, η οποία εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση  του άρθρου 79 παρ. 13 του ν. 4662/2020 σε συνδυασμό με άλλες διατάξεις του ίδιου νόμου, οι οποίες παρέχουν εξουσιοδότηση στον Αρχηγό του ΠΣ να θεσπίσει εγκύρως, ως πρόσθετο προσωρινό, υπό περιστάσεις πανδημίας, όρο για την καλή κατάσταση της υγείας των υπηρετούντων στις ΕΜΑΚ, τον εμβολιασμό τους κατά του κοροναϊού covid-19,

γ) στηρίζεται σε έγκυρα επιστημονικά δεδομένα επισήμων φορέων στην Ελλάδα (Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών, ΕΟΔΥ) και διεθνώς, σύμφωνα με τα οποία ο εμβολιασμός είναι ο αποτελεσματικότερος τρόπος ελέγχου εξάπλωσης της νόσου, ενώ τα οφέλη των  εμβολίων υπερτερούν των τυχόν παρενεργειών, οι οποίες εξαιρετικά σπάνιες.

4) Κρίθηκε επίσης ότι η υποχρέωση εμβολιασμού δεν παραβιάζει τις αρχές της ισότητας και της απαγόρευσης των διακρίσεων, διότι η διαφορετική  μεταχείριση με κριτήριο τον εμβολιασμό ερείδεται επί αντικειμενικού κριτηρίου, κυρίως λόγω της μη αμφισβητούμενης ούτε από τους αιτούντες, μειωμένης συχνότητας και έντασης με την οποία νοσούν και μεταδίδουν την νόσο οι εμβολιασμένοι σε σχέση με τους ανεμβολίαστους.

5) Τέλος, το δικαστήριο εφαρμόζοντας το άρθρο 50 παρ. 3 εδ. α του π.δ. 18/1989 και σταθμίζοντας τα έννομα συμφέροντα των διαδίκων, αποφάσισε (ομοφώνως) να αναβάλει την έκδοση  οριστικής απόφασης και να χορηγήσει  στη Διοίκηση προθεσμία ενός μηνός από την κοινοποίηση σ’ αυτήν της απόφασης της Ολομέλειας, προκειμένου να προβεί στη δημοσίευση της πράξης του Αρχηγού του ΠΣ στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Ιατρικό, παραϊατρικό, νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό

Επί των 9 αιτήσεων ακυρώσεως που αφορούν το απασχολούμενο σε δομές υγείας ιατρικό, παραϊατρικό, νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό (αιτήσεις ΠΟΕΔΗΝ, Σωματείου εργαζομένων ΕΚΑΒ και υπόχρεων φυσικών προσώπων), σύμφωνα με την ανακοίνωση, το ΣτΕ:

1) απέρριψε ορισμένες ως απαράδεκτες.

2) Τις υπόλοιπες αιτήσεις απέρριψε  (με μειοψηφία 3 μελών) με την αιτιολογία, μεταξύ άλλων, ότι ο υποχρεωτικός εμβολιασμός (άρθρο 206 ν. 4820/2021) δεν αντίκειται στις συνταγματικές ή υπερνομοθετικές διατάξεις των οποίων γίνεται επίκληση, διότι, στην προκειμένη περίπτωση, αυτός:

α) επιβάλλεται στη συγκεκριμένη επαγγελματική ομάδα στο πλαίσιο της συνταγματικής υποχρέωσης για επίδειξη κοινωνικής αλληλεγγύης, ειδικώς δε όσον αφορά το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό λόγω της αυξημένης ευθύνης που έχει ως προς τη διαφύλαξη της υγείας των ασθενών,

β) προβλέπεται από τον νόμο,

γ) στηρίζεται σε έγκυρα επιστημονικά δεδομένα τα οποία αποδέχεται η συντριπτική πλειοψηφία των αρμόδιων επιστημονικών φορέων στην Ελλάδα και διεθνώς, σύμφωνα με τα οποία ο εμβολιασμός αποτελεί βασικό εργαλείο για την ανάσχεση της πανδημίας του κορoνaϊού covid-19 και

δ) σύμφωνα με τα υπάρχοντα επιστημονικά δεδομένα, οι σοβαρές παρενέργειες του εμβολιασμού είναι εξαιρετικά σπάνιες. Εξ άλλου, (με μειοψηφία 5 μελών) κρίθηκε ότι η αναστολή εργασίας χωρίς την καταβολή του συνόλου των αποδοχών είναι συνταγματικώς ανεκτή.

Κρίθηκε επίσης αφ’ ενός ότι η υποχρέωση εμβολιασμού μόνο του ιατρικού, παραϊατρικού, νοσηλευτικού και λοιπού προσωπικού δεν παραβιάζει την αρχή της ισότητας εν σχέσει με άλλες κατηγορίες εργαζομένων και αφ’ ετέρου ότι η προβλεπόμενη διαδικασία παρακολούθησης και ελέγχου της συμμόρφωσης με την υποχρέωση εμβολιασμού κατά του κορωνοϊού δεν παραβιάζει τη νομοθεσία περί προστασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

Κορωνοϊός: Κατέρρευσε 73χρονη μέσα σε φαρμακείο

Γκάγκα: Nα γίνει προϋπόθεση ο εμβολιασμός για τις γυναίκες που θέλουν να προχωρήσουν σε εξωσωματική

Κορωνοϊός: Γιατί υπάρχει μεγάλη ετερογένεια στην μετάδοση

ESPA BANNER