Ειδήσεις

Διεθνή

Πολιτισμός

Τεχνολογία

Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων ξεκίνησε να "μετράει" από το 205 π.Χ.

Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων, ο διάσημος αστρονομικός υπολογιστής που ανακαλύφθηκε το 1900 σε ένα αρχαίο ναυάγιο, είναι πιθανώς ακόμη πιο αρχαίος από τις έως τώρα εκτιμήσεις, σύμφωνα με μια νέα επιστημονική μελέτη, ενός Αργεντινού και ενός Αμερικανού ερευνητή.

Το ναυάγιο πιστεύεται ότι συνέβη τον πρώτο αιώνα π.Χ. (μεταξύ 85 και 60 π.Χ.), ενώ ο μηχανισμός εκτιμάται ότι κατασκευάστηκε μεταξύ του 100 και 150 π.Χ. Όμως η νέα εκτίμηση τοποθετεί την έναρξη του ημερολογίου του μηχανισμού στο 205 π.Χ., μόλις επτά χρόνια μετά τον θάνατο του Αρχιμήδη.

Ο ιστορικός της επιστήμης Κρίστιαν Κάρμαν του Εθνικού Πανεπιστημίου του Κίλμες στην Αργεντινή και ο φυσικός Τζέημς Έβανς του Πανεπιστημίου του Πάτζετ Σάουντ της Ουάσιγκτον, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό ιστορίας της επιστήμης «Archive for History of Exact Sciences", σύμφωνα με τους «Τάιμς της Νέας Υόρκης», κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η εναρκτήρια χρονολόγηση των εποχών από το ημερολόγιο του Μηχανισμού γίνεται 50 έως 100 χρόνια νωρίτερα από τις έως τώρα εκτιμήσεις των επιστημόνων.

Ο αινιγματικός μηχανισμός που βρέθηκε στα νερά του Αιγαίου θεωρείται ένα τεχνολογικό θαύμα για την εποχή του και πολλοί επιστήμονες τον χαρακτηρίζουν τον αρχαιότερο αναλογικό υπολογιστή στον κόσμο. Μηχανήματα ανάλογης τεχνολογίας δεν εμφανίστηκαν παρά τουλάχιστον 1.000 χρόνια αργότερα. Ο μηχανισμός, μεταξύ άλλων, προβλέπει με ακρίβεια τις σεληνιακές και ηλιακές εκλείψεις, καθώς και τις ημερομηνίες των Ολυμπιακών Αγώνων.

Οι δύο ερευνητές εκτιμούν ότι η πρόβλεψη των εκλείψεων από τον μηχανισμό βασίζεται σε βαβυλωνιακές αριθμητικές μεθόδους, που είχαν δανειστεί οι αρχαίοι Έλληνες.

Αλλοι επιστήμονες έχουν συσχετίσει τον μηχανισμό με τον διάσημο μαθηματικό και εφευρέτη Αρχιμήδη, ο οποίος πέθανε το 212 π.Χ. Το 2008 μια ερευνητική ομάδα, αναλύοντας τις επιγραφές που βρίσκονται πάνω στον μηχανισμό, έκανε την εκτίμηση ότι αυτός κατασκευάστηκε στην Κόρινθο ή στις Συρακούσες, όπου ο Αρχιμήδης ζούσε.

Ο ειδικός στην ιστορία των αρχαίων μαθηματικών Αλεξάντερ Τζόουνς του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης δήλωσε πάντως ότι η πιθανότερη περιοχή κατασκευής του μηχανισμού είναι η Ρόδος.

Ο ένας από τους δύο ερευνητές, ο δρ Έβανς, εμφανίστηκε επιφυλακτικός για την ταυτότητα του κατασκευαστή του αξιοθαύμαστου μηχανήματος. «Γνωρίζουμε τόσο λίγα πράγματα για την αρχαία ελληνική αστρονομία. Μόνο μικρά αποσπάσματα έργων έχουν διασωθεί. Θα ήταν μάλλον ασφαλέστερο να μην προσπαθήσουμε να αποδώσουμε τον μηχανισμό σε κάποιο συγκεκριμένο διάσημο πρόσωπο», όπως είπε.

Τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί το διεθνές ενδιαφέρον για την εξήγηση του μυστηρίου του Μηχανισμού των Αντικυθήρων, με νέα βιβλία να προστίθενται στα υπάρχοντα, καθώς επίσης όλο και καλύτερες υπολογιστικές προσομοιώσεις, ακόμη και ένα μοντέλο του από «λέγκο». Ένας μεγάλος αριθμός αρχαιολόγων, ιστορικών, αστρονόμων, μαθηματικών και άλλων ερευνητών πασχίζει να φωτίσει το αίνιγμα.

Παράλληλα, πρόσφατα έγινε στη θάλασσα των Αντικυθήρων, στην τοποθεσία του ναυαγίου, μια νέα ελληνο- αμερικανική επιστημονική αποστολή κατάδυσης με υπερσύγχρονο εξοπλισμό, με την ελπίδα ανακάλυψης και άλλων ευρημάτων. Η αποστολή, που διακόπηκε πρόωρα λόγω κακοκαιρίας, θα συνεχιστεί του χρόνου.

Πηγή: ΑΜΠΕ

Τεχνολογία

Apple κατά Κομισιόν για τον κοινό φορτιστή

iphone-apple-shutterstock.jpg

Αντίθετη είναι η Apple στην ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι θα υπάρξει κοινή θύρα φορτιστή για όλες τις ηλεκτρονικές συσκευές στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων κινητών τηλεφώνων, tablet και ακουστικών.

H Apple επιμένει να χρησιμοποιεί τον δικό της Lightning connector αντί της θύρας USB-C που πλέον υιοθετούν οι ανταγωνιστές της. Σύμφωνα με την Κομισιόν ο ενιαίος φορτιστής θα μειώσει τα ηλεκτρονικά απόβλητα, ενώ θα έχει ως συνέπεια την εξοικονόμηση 250 εκατομμύρια ευρώ ετησίως στους Ευρωπαίους καταναλωτές, όπως περιγράφει στην 18 σελίδων οδηγία της.

«Εξακολουθούμε να ανησυχούμε ότι ο αυστηρός κανονισμός που επιβάλλει μόνον ένα τύπο θύρας φορτιστή “πνίγει” την καινοτομία αντί να την ενθαρρύνει, η οποία με τη σειρά της θα βλάψει τους καταναλωτές στην Ευρώπη και σε όλον τον κόσμο» αναφέρει η εταιρεία σε ανακοίνωσή της, εκφράζοντας επίσης ανησυχίες για τη μεταβατική περίοδο των δύο ετών για τη συμμόρφωση όλων των εταιρειών.

Η οδηγία επιβάλλει τη χρήση της θύρας USB-C, που χρησιμοποιούν όλα τα τηλέφωνα Android σε όλες τις συσκευές. Μόλις ο νόμος τεθεί σε ισχύ, θα υπάρξει μεταβατική περίοδος δύο ετών, κατά τον οποίο οι κατασκευαστές θα πρέπει να αλλάξουν τις συσκευές τους, εξυπηρετώντας το κοινό πρότυπο.

Αποφασισμένη η Κομισιόν να προχωρήσει το σχέδιο

Παρά τις ενστάσεις της Apple, η αντιπρόεδρος της Κομισιόν Μαργκρέτε Βεστάγκερ υπεραμύνθηκε του σχεδίου, λέγοντας ότι η Επιτροπή έδωσε στη βιομηχανία πολύ καιρό για να διαμορφώσει της δικές της λύσεις. Ωστόσο πλέον ο χρόνος είναι ώριμος για να υπάρξει κοινός φορτιστής, κάτι που αποτελεί «σημαντική νίκη για τους καταναλωτές μας και το περιβάλλον και είναι σύμφωνο με τις πράσινες και ψηφιακές φιλοδοξίες μας».

Με βάση το ισχύον σύστημα, η Apple μπορεί να χρησιμοποιεί «ιδιόκτητες διεπαφές φόρτισης». Η νέα οδηγία υποστηρίζει ότι η συγκεκριμένη δυνατότητα εμποδίζει την πλήρη διαλειτουργικότητα, ενώ αγνοεί «τα περιβαλλοντικά ζητήματα που προκύπτουν από τη συνεχιζόμενη ύπαρξη αυτών των διαφορετικών διεπαφών φόρτισης». Οι Βρυξέλλες επιμένουν ότι οι πρακτικές της Apple «δεν δικαιολογούνται πλέον λόγω των τεχνικών πλεονεκτημάτων που προσφέρει η θύρα USB-C».

Αν και η Κομισιόν δεν αναφέρει ονομαστικά την Apple, είναι ξεκάθαρο ποια εταιρεία αντιστάθηκε στην αλλαγή. «Οι κατασκευαστές που έχουν επενδύσει πολλά σε ιδιόκτητη τεχνολογία φόρτισης φαίνονται λιγότερο απρόθυμοι», στο πλαίσιο της στρατηγικής μάρκετινγκ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Πλανήτης Άρης: Το Insight της NASA κατέγραψε σεισμό που διήρκησε μιάμιση ώρα!

Ένα νέο τσιπάκι με... φτερά είναι το μικρότερο ανθρώπινο ιπτάμενο κατασκεύασμα

 

ESPA BANNER