Γυναίκα

Τα super foods της Σαρακοστής

Ακόμα κι αν δεν θέλεις να αποκλείσεις τις ζωικές τροφές από το διατροφικό σου πλάνο, μπορείς απλά να το ενισχύσεις με φυτικές επιλογές που έχουν να σου προσφέρουν μία πληθώρα θρεπτικών συστατικών. Τα καλά νέα είναι ότι δεν χρειάζεται να ψάξεις μακριά, αρκεί να βάλεις στο πρόγραμμα τις τακτικές επισκέψεις στη λαϊκή αγορά της γειτονιάς σου και τα μικρά προσεγμένα παντοπωλεία, προκειμένου να εξασφαλίσεις την καλύτερη ποιότητα σε λογικές τιμές.

Ελαιόλαδο


Αποτελεί τη βάση της μεσογειακής διατροφής και όχι άδικα. Πρόκειται για μία πλούσια πηγή μονοακόρεστων λιπαρών οξέων, με συστατικά που έχουν παρουσιάσει αντι-φλεγμονώδεις ιδιότητες. Εδώ και αρκετά χρόνια υπάρχουν εκατοντάδες μελέτες που παρουσιάζουν τα πολλαπλά οφέλη του ελαιόλαδου, τονίζοντας τις ιδιότητές του για την προστασία της καρδιάς, τη βελτίωση της όψης του δέρματος και την ενίσχυση της καλής υγείας στο σύνολο.

Ταχίνι


Το βασικό συστατικό των σαρακοστιανών γλυκών και σνακ, γίνεται επίσης ένα υπέροχο συστατικό για το dressing της σαλάτας. Θα το χρησιμοποιήσεις για να φτιάξεις το επίσης θρεπτικό χούμους, χαλβά αλλά θα το απλώσεις μόνο του πάνω στο ψωμί. Αποτελείται από πολτοποιημένους σπόρους σουσαμιού, και δεδομένου ότι το σουσάμι έχει πολλές θρεπτικές ιδιότητες, βιταμίνες και πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, το ταχίνι κατατάσσεται πρώτο στη λίστα των σούπερ τροφών. 

Μανιτάρια


Δεν λέγονται τυχαία το “κρέας” των χορτοφάγων, αφού μπορούν να το αντικαταστήσουν επάξια προσφέροντας ακόμα περισσότερα οφέλη στην υγεία. Τα μανιτάρια είναι χαμηλά σε υδατάνθρακες, θερμίδες, νάτριο, χοληστερόλη και λιπαρά, ενώ έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες και πρωτεΐνες. Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, τα μανιτάρια είναι επίσης πλούσια σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, που βοηθούν στη διατήρηση ενός υγιούς μεταβολισμού και αποτελούν εξαιρετική πηγή καλίου, ένα μεταλλικό στοιχείο που βοηθά στη μείωση της υψηλής πίεσης του αίματος.

Όσπρια


Δεν φαντάζεσαι πόσο καλό κάνουν στον οργανισμό σου τα ταπεινά όσπρια. Πλούσια σε φυτικές ίνες και αντιοξειδωτικά, τα όσπρια δεν σε βοηθούν μόνο να χάσεις βάρος, αλλά παίζουν σημαντικό ρόλο στην πρόληψη των ασθενειών. Και παρόλο που τα όσπρια μπορούν να συγκριθούν σε θερμίδες με το κρέας, σύμφωνα με τον Dawn Jackson Blatner, RD, κλινικό διαιτολόγο του Northwestern Memorial Hospital's Wellness Institute στο Σικάγο, έχουν να προσφέρουν πολλά περισσότερα οφέλη στον οργανισμό σου. 

Μπρόκολο & Κουνουπίδι


Τόσο το μπρόκολο όσο και το κουνουπίδι είναι οι σύμμαχοί σου στην καλή υγεία. Το μπρόκολο έχει ένα εξαιρετικό θρεπτικό προφίλ. Πλούσιο σε φυτικές ίνες, βιταμίνη C, Α, Β6 και φώσφορο, το μπρόκολο αποτελεί επίσης μία καλή πηγή πρωτεΐνης και αντιοξειδωτικών. Το κουνουπίδι, με τη σειρά του, έχει ελάχιστες θερμίδες αλλά πολλά θρεπτικά συστατικά, μέταλλα και βιταμίνες. Ένα φλιτζάνι ωμό κουνουπίδι θα σου δώσει την απαραίτητη αντιοξειδωτική βιταμίνη C - που απαιτείται για την ανάπτυξη και την επισκευή των ιστών σε όλα τα μέρη του σώματος, και είναι αναγκαία για το σχηματισμό του κολλαγόνου.

Ξηροί καρποί


Τα οφέλη των ανάλατων (προσοχή) ξηρών καρπών έχουν αποδειχθεί μέσα από αρκετές έρευνες και μελέτες. Κάθε είδος ξηρού καρπού έχει διαφορετικές ιδιότητες και προσφέρει τα δικά του θρεπτικά συστατικά στον οργανισμό. Αρκεί μία μικρή χούφτα από αμύγδαλα, καρύδια, φουντούκια και φιστίκια στις σαλάτες, τα smoothies ή απλά σαν σνακ για να πάρεις τις απαραίτητες βιταμίνες που χρειάζεσαι και να γεμίσεις ενέργεια. 

Μαύρη σοκολάτα και κακάο


Οι μαγικές αυτές τροφές δεν θα διώξουν απλά τη λιγούρα για γλυκό αλλά θα σου προσφέρουν τα αντιοξειδωτικά συστατικά που χρειάζεσαι και θα ενισχύουν την καλή σου διάθεση. Το ακατέργαστο κακάο περιέχει δύο συγκεκριμένα είδη αντιοξειδωτικών: πολυφαινόλες και φλαβονοειδή. Το μυστικό είναι να αποφύγεις τις επεξεργασμένες και γεμάτες ζάχαρη σοκολάτες γάλακτος, αλλά να προτιμήσεις αυτές που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε κακάο.

 

madamefigaro.gr

Υγεία

Ζέστη και υγρασία: Οι κίνδυνοι για την υγεία μας

παραλία

Σίγουρα έχετε ακούσει να λένε "Δεν είναι η ζέστη, είναι η υγρασία", όταν το θέμα είναι η συμφόρηση που μας πιάνει όταν εν μέσω υψηλών θερμοκρασιών το καλοκαίρι, έχουμε μπουρίνια και βροχές. Στην πραγματικότητα, ευθύνονται και τα δύο για όσα νιώθουμε.

Το ανθρώπινο σώμα ρυθμίζει την θερμότητά του μεταβάλλοντας τον ρυθμό και το βάθος της κυκλοφορίας του αίματος, χάνοντας νερό μέσω του δέρματος και των αδένων του ιδρώτα και με λαχάνιασμα, αν το αίμα θερμαίνεται πάνω από τους 37 βαθμούς Κελσίου.

Τι κάνει ο οργανισμός όταν έχει μεγάλη ζέστη

Η καρδιά αρχίζει να αντλεί περισσότερο αίμα, τα αιμοφόρα αγγεία διαστέλλονται για να διευθετήσουν την αυξημένη ροή και τίθενται σε λειτουργία οι δέσμες μικροσκοπικών τριχοειδών που περνούν μέσα από τα ανώτερα στρώματα του δέρματος. Το αίμα του σώματος κυκλοφορεί πιο κοντά στην επιφάνεια του δέρματος και έτσι ένα μέρος της θερμότητας εκλύεται στην ψυχρότερη ατμόσφαιρα. Ταυτόχρονα, το νερό διαχέεται μέσω του δέρματος ως ιδρώτας. Το δέρμα χειρίζεται περίπου το 90% της θερμικής λειτουργίας του σώματος.

Τι αλλάζει όταν η ζέστη συνδυάζεται με υγρασία

Για να πέσει η θερμοκρασία σώματος μέσω της εφίδρωσης, ο ιδρώτας πρέπει να εξατμιστεί στην επιδερμίδα. Αλλά όταν υπάρχει υψηλή υγρασία στην ατμόσφαιρα, αυτή η διαδικασία επιβραδύνεται. Η καθαυτή διαδικασία εξάτμισης λειτουργεί ως εξής: η θερμική ενέργεια που απαιτείται για την εξάτμιση του ιδρώτα εξάγεται από το σώμα και έτσι αυτό ψύχεται. Υπό συνθήκες υψηλής θερμοκρασίας (πάνω από 32 βαθμούς Κελσίου) και υψηλής υγρασίας, το σώμα κάνει ό, τι μπορεί για να διατηρήσει τους 37 βαθμούς στο εσωτερικό του. Η καρδιά αντλεί έναν… χείμαρρο αίματος μέσω διασταλμένων κυκλοφορικών αγγείων. Οι αδένες του ιδρώτα ρίχνουν υγρά στην επιφάνεια του δέρματος.

Οι θερμικές διαταραχές σε συνθήκες ζέστης και υγρασίας έχουν γενικά σχέση με την μείωση ή την κατάρρευση της ικανότητας του σώματος να εκλύει θερμότητα με κυκλοφορικές αλλαγές και εφίδρωση ή από μια χημική (αλάτι) ανισορροπία που προκαλείται από υπερβολική εφίδρωση. Όταν η αύξηση της θερμότητας υπερβαίνει την έκλυση αυτής από το σώμα, ή όταν το σώμα δεν μπορεί να αντισταθμίσει τα υγρά και το αλάτι που χάνονται λόγω της εφίδρωσης, η θερμοκρασία του εσωτερικού πυρήνα του σώματος αρχίζει να αυξάνεται και μπορεί να αναπτυχθεί ασθένεια που σχετίζεται με τη θερμότητα.

πηγή: iatropedia.gr