Αφιερωματα

Συνεντεύξεις

Η διατροφική υπερφόρτωση των γιορτών και η αντιμετώπισή της

Έφτασαν λοιπόν οι γιορτές. Αυτό για τους περισσότερους σημαίνει γερό φαγοπότι, ποτά, γλυκά κι όλου του κόσμου τα καλά... Για να προστατευτούμε από τα παρελκόμενα αυτών των θεσπέσιων απολαύσεων — βαρυστομαχιά, δυσκολία να κοιμηθούμε, παραπανίσια κιλά και γενικότερη δυσφορία δηλαδή — μπορούμε ν' ακολουθήσουμε μερικές απλές διατροφικές συμβουλές. Τις ζητήσαμε από τον κ. Φρίξο Χατζηνικολάου, βοτανολόγο του Πανεπιστημίου του Τορόντο.

ΕΡ: Πώς μπορούμε να προετοιμάσουμε το σώμα μας ώστε να δεχτεί αυτή τη διατροφική υπερφόρτωση χωρίς να υποφέρει υπερβολικά;
ΑΠ: Κατ' αρχάς, τις μέρες που μεσολαβούν ανάμεσα στα πλούσια και βαριά γεύματα των εορταστικών ημερών είναι καλό ν' ακολουθούμε μια διατροφή “εμπλουτισμένης” παραδοσιακής νηστείας απέχοντας από κρεατικά, γαλακτοκομικά, τηγανητά και γλυκά. Να βάλουμε στο μενού μας οπωσδήποτε σαλάτα
στα γεύματά μας, να τρώμε φρούτα (ένα είδος τη φορά) με άδειο στομάχι και ποτέ μετά το φαγητό. Έτσι θα μπορέσουμε να “ξεκουράσουμε” προκαταβολικά τον οργανισμό μας, ώστε όταν φτάσουν οι μέρες της πολυφαγίας να μην είναι ήδη φορτωμένος και τοξινωμένος. Μια τέτοια διατροφή θα λειτουργήσει σωστά σαν πρόληψη.
ΕΡ: Τι μπορούμε να κάνουμε, ως “θεραπεία” μιας και έπεται η πρωτοχρονιάτικη επανάληψη;
ΑΠ: Το ιδανικό θα ήταν να περάσουμε τις ημέρες που μεσολαβούν ως την Πρωτοχρονιά αντικαθιστώντας τα συνηθισμένα μας γεύματα με φρούτα, σαλάτες και ξηρούς καρπούς (ωμούς, όχι αλατισμένους), όχι όλα μαζί φυσικά, αλλά ένα απ' όλα τα παραπάνω σε κάθε γεύμα. Πρωινό φρούτα ή ξηρούς καρπούς με μέλι, μεσημεριανό σαλάτα, απογευματινό φρούτα και βραδυνό σαλάτα ή πλήρες, ντόπιο γιαούρτι (μοναδική εξαίρεση στα γαλακτοκομικά), για παράδειγμα. Έχει επίσης μεγάλη σημασία τα γεύματά μας να απέχουν τουλάχιστον τρεις ώρες μεταξύ τους, ώστε η χώνεψη να ολοκληρώνεται. Μπορούμε φυσικά να φάμε μαγειρεμένο φαγητό σε κάποιο γεύμα, τηρώντας και πάλι τις αρχές της παραδοσιακής νηστείας που αναφέραμε παραπάνω. Με αυτόν τον τρόπο, και θα
ευχαριστηθούμε τα γιορτινά τραπέζια και θα μπορέσουμε να αποβάλλουμε ευκολότερα τις επιβλαβείς ουσίες που θα συσσωρευτούν στο σώμα μας εξαιτίας της πολυφαγίας.
ΕΡ: Πώς θα μπορούσαμε να βοηθηθούμε στη βαρυστομαχιά;
ΑΠ: Πολύ χρήσιμα είναι τα αφεψήματα. Το φασκόμηλο είναι πολύ χωνευτικό, όπως και ο δυόσμος και το θυμάρι. Βοηθά επίσης πολύ να πιούμε χυμό λεμονιού με μαγειρική σόδα, την ώρα που αφρίζει. Καλό είναι να αποφεύγουμε τα αεριούχα ποτά, γιατί οι χημικές ουσίες που περιέχουν επιβαρύνουν
πολύ τον οργανισμό, ακόμα κι αν μας παρέχουν προσωρινή ανακούφιση. Μακροπρόθεσμα προκαλούν ερεθισμό των εντέρων, τυμπανισμό και άλλα σοβαρότερα προβλήματα. Αν ακολουθήσουμε αυτές τις απλές οδηγίες, θα περάσουμε τις γιορτές γευστικά ικανοποιημένοι και σωματικά υγιείς.
Και το σημαντικότερο για την καλή υγεία είναι πάντα και πάνω απ' όλα η συντροφικότητα, η χαρά και το γέλιο, που αποτοξινώνουν δραστικά και άμεσα όλο τον οργανισμό και μας γεμίζουν θετική και βέβαια θεραπευτική ενέργεια. Ας προσπαθήσουμε να το θυμόμαστε και αφού περάσουν οι γιορτινές οικογενειακές συναθροίσεις. Σημαντικό αυτό που τρώμε, σημαντικότερο με ποιους το τρώμε...

Καλές γιορτές και καλή χρονιά

Βασιλική Χατζοπούλου