ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Πολλά υγιή κύτταρα έχουν μεταλλάξεις, αλλά δεν μετατρέπονται σε καρκίνο

Image
κύτταρα αίματος
 clock 13:36 | 21/10/2018
writer icon newsroom ekriti.gr

Μια παράδοξη ανακάλυψη έκαναν Βρετανοί επιστήμονες: Τα υγιή κύτταρα των υγιών ανθρώπων φέρουν εκατοντάδες ή και χιλιάδες μεταλλάξεις, αλλά οι περισσότεροι άνθρωποι δεν παθαίνουν καρκίνο, όπως θα περίμενε κανείς.

Οι επιστήμονες του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ και του Ινστιτούτου Γενετικής Wellcome Sanger, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Science», ανακάλυψαν, για πρώτη φορά, ότι μέχρι τη μέση ηλικία, τουλάχιστον ο μισός οισοφάγος των υγιών ανθρώπων φέρει κύτταρα με καρκινικές μεταλλάξεις.

Η μελέτη, η οποία έγινε σε εννέα υγιείς δωρητές οργάνων που είχαν πεθάνει σε ηλικία 20 έως 75 ετών, φέρνει στο φως έναν έως τώρα κρυφό κόσμο μεταλλάξεων, οι οποίες αυξάνονται όσο οι άνθρωποι μεγαλώνουν. Καθένας μας συσσωρεύει γενετικές μεταλλάξεις στη διάρκεια της ζωής του. Όπως ανακαλύφθηκε τώρα, τα υγιή κύτταρα του οισοφάγου ενός ανθρώπου 20-30 ετών έχουν αρκετές εκατοντάδες μεταλλάξεις το καθένα, οι οποίες έχουν αυξηθεί σε πάνω από 2.000 ανά κύτταρο στη μέση ηλικία.

Όμως, μόνο οι μεταλλάξεις σε περίπου δέκα γονίδια φαίνεται να είναι οι σημαντικότερες και αυτές που προσδίδουν σε ένα κύτταρο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, ώστε να επεκταθεί και να καταλάβει μεγάλο μέρος του ιστού ενός οργάνου.

«Στο μικροσκόπιο ο ιστός του οισοφάγου δείχνει τελείως φυσιολογικός, πράγμα αναμενόμενο, όταν προέρχεται από υγιείς ανθρώπους χωρίς ίχνος καρκίνου. Όμως όταν κάναμε γενετική ανάλυση του ιστού, πάθαμε σοκ, βλέποντας ότι στην πραγματικότητα ο υγιής οισοφάγος ήταν γεμάτος από μεταλλάξεις. Ανακαλύψαμε ότι ωσότου ένας άνθρωπος φθάσει στη μέση ηλικία, έχει πιθανότατα περισσότερα μεταλλαγμένα παρά υγιή κύτταρα», δήλωσε ο επικεφαλής της έρευνας καθηγητής, Φιλ Τζόουνς.